Värt att läsa - bildstölder

Datum: 2013-07-19 Klockan: 18:07:00
"Igår kväll började jag googla runt på bildadresser till bilder jag lagt upp på internet. Då kunde jag se på vilka andra ställen på internet som bilderna fanns. Och jag överdriver knappt när jag säger att mina bilder fanns i princip överallt. På bloggar, på tumblr, som avatarer på youtube och andra forum, på facebook. Först tyckte jag väl att det var lite roligt och coolt att så många faktiskt gillar bilderna, och att dom fanns på så otroligt många ställen över hela världen. Men när jag började tänka efter så tyckte jag inte att det var så roligt längre. Många bilder hade hundratals och till och med tusentals likes eller notes. Mina bilder. Och har någon bett om lov för att få lägga upp mina bilder? Har jag fått någon cred för att folk har tagit mina bilder? Nej, inte en enda. Vissa hade använt källhänvisningar som weheartit eller tumblr, men många hade inte ens skrivit ut någon källa. Många har dessutom "förstört" bilderna genom att skriva över en massa quotes på typ spanska.

Det känns så tråkigt att folk så enkelt kan sno någon annans bilder, och inte ens tänka på att någon faktiskt har tagit bilderna till en början. Att jag kanske har kämpat för att få till den där perfekta bilden som jag blev så nöjd med. Och visst är det kul att folk gillar bilderna och att dom får massor med uppmärksamhet, men inte när det är någon annan som får cred för mitt arbete.

När jag twittrade om det här igår så fick jag massor av reaktioner av folk, och många tyckte att jag borde anmäla dom som tar bilderna eller helt enkelt skicka en faktura och kräva pengar. Men liksom, jag kan ingenting om polisanmälningar eller fakturor och sånt. Och det är inte lätt att ha full koll på vad jag har förr rättigheter osv. Jag vet inte vad jag ska göra när jag hittar mina bilder på andras sidor. Man tycker ju att man ska kunna lägga upp bilder på sin egen blogg och att folk ska acceptera att det är just mina. Men det är väl problemet med internet, att man inte kan få ha sina saker i fred.

Så snälla ni, använd i första hand era egna bilder. Och ifall ni vill lägga upp inspirationsinlägg med bilder från tumblr och weheartit, för det vet jag att många gör och det har jag själv också gjort, tänk på att man alltid måste ha både tillstånd från fotografen och källhänvisning. Man kan inte bara ta någons bilder och sen referera till weheartit.

Jag vet att jag inte är ensam om att råka ut för det här. Det händer varje dag och hela tiden och någon kanske har tagit era bilder också utan att ni ens vet om det. Därför tyckte jag att det var viktigt att ta upp det här. Och efter allt klagande så måste jag få tillägga att det finns människor som frågar om de får låna mina bilder (med en källhänvisning till min blogg eller mitt namn) för att de gillar bilderna och kanske vill tipsa om min blogg. Det här inlägget är inte på något sätt menat till er, ni är underbara och jag blir superglad varje gång någon vill tipsa om min blogg."

Texten kommer ifrån Almas blogg, och hittas HÄR. (En blogg som ni förövrigt borde kolla in!!!)

Har själv googlat på mina bilder, som jag hittat på allt från spanska bloggar till ryska forum. Och oftast inte länkade. Vissa bilder bilder var länkade till min we heart it, vilket känns helt okej eftersom man ändå hittar min blogg därifrån. Men de flesta bilderna hade inga länkar alls. En av bilderna hade tillochmed fått en vattenstämpel, med någon annan persons namn. 

På många bloggar ser man "bilderna kommer från we heart it" och "bilderna är hämtade från google". Varken google eller weheartit är riktiga källor. Där kan man söka efter bilder. Men så vitt jag vet går varken google eller weheartit ut och fotar egna bilder bilder till sitt gigantiska bildbibliotek. På båda sidorna kan man däremot hitta källan till bilderna. Ibland få spåra långt för att nå fram, men länkarna finns iallafall. 

Gör som Alma, här är exempel på vart bilderna kan ta vägen:
Bild 1: Något ryskt (?) forum
Bild 2: Ett forum till en sida som liknar typ stardoll/gosupermodel och vad dom nu heter. Har även försökt ringa in vattenstämpeln där användarens namn står
Bild 3: Som ni ser, ett omslagsfoto på facebook
Bild 4: En omröstning om vilken omslagsbild den personen skulle ha 
Andra exempel finns här, här, här, här, och här. Tycker även det ser ut som om dom två sista snott varandras collage?
 

 
 
 

Postat av: alma

tusen tack för att du delade inlägget!! kram

2013-07-19 // 22:28:22
URL: http://almawiola.blogspot.com
Postat av: Gabriella Sollenius

Bra skrivet! Tänk om det fanns en riktig lag på att man ska ha källhänvisning? Det hade varit bra. Man (jag) vill gärna visa upp mina bilder, men samtidigt inte eftersom man riskerar så mycket, det är tråkigt.

2013-07-22 // 08:12:21
URL: http://sollenius.blogg.se/



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback